Masihkah pengikut PAS ingat?

Masihkah pengikut PAS ingat?

Saturday

INI AKAN BERLAKU KALAU PR JADI KERAJAAN PERSEKUTUAN

HARUS BACA - Gambaran Sebenar Dari Hari Pertama Ke 100 Hari Pemerintahan PR

Oleh:  Tarmizi Md Jam

Berjanji memang mudah, apatah lagi dengan penyokong fanatik PR yang walaupun PR tidak tunai janji, akan tetap sokong buta tuli.

Namun, begitu, dengan penyokong yang tidak begitu fanatik, tidak buta dan tidak tuli agak sukarlah untuk berjanji kerana mereka akan mula menilai janji-janji sebelumnya yang masih tidak tertunai satu pun.

Apatah lagi dengan bukan penyokong kerana mereka pastinya bukan sahaja tidak percaya malah akan menghalusi setiap satu janji tersebut untuk melihat dari segi praktikal dan logik perlaksanaannya.

Blog-blog pembangkang giat menguwar-uwarkan bagaimana BN merasa tercabar dengan janji-janji PR.

Hakikatnya, tiada siapa yang tercabar pun malah hampir semua pemimpin dan penyokong BN yang membaca janji-janji PR kalau tak ketawa berguling-guling, hanya akan mencebikkan saja mulut kerana malas melayan orang-orang gila yang membuat janji gila juga.

Antara janji-janji PR sekiranya menjadi kerajaan pusat ialah:

•    Mereformasikan institusi penting negara seperti Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Pejabat Peguam Negara, Polis Diraja Malaysia untuk mengembalikan kewibawaan kepada sistem pentadbiran kerajaan;

•    Memansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA);

•    Mengarahkan Khazanah Nasional Berhad, Kumpulan Wang Simpanan Pekerja dan badan milik kerajaan yang memiliki konsesi lebuh raya untuk menyempurnakan ambil alih aset lebuh raya oleh kerajaan dengan tujuan menghapuskan tol;

•    Merombak struktur subsidi negara bagi mengurangkan subsidi kepada pihak swasta dengan memindahkannya bagi menampung perbelanjaan subsidi rakyat;

•    Mengiktiraf peranan dan jasa kakitangan awam dengan mengkaji semula struktur gaji bermula dengan menaikkan imbuhan perguruan sebanyak RM500 sebulan setiap guru sebagai penghargaan kepada mereka;

•    Menjadikan air sebagai hak rakyat dengan mengembalikan semua konsesi pengurusan air yang diuruskan swasta kepada kerajaan;

•    Menyediakan perkhidmatan internet Wi-Fi percuma kepada semua rakyat di kawasan bandar dan separa bandar;

•    Membatalkan Felda Plantations bagi membuka ladang yang kini diuruskannya kepada generasi kedua dan ketiga FELDA;

•    Menaikkan royalti minyak kepada Sabah, Sarawak, Terengganu dan Kelantan kepada 20 peratus;

•    Menubuhkan Suruhanjaya Diraja bagi menyelesaikan kemelut pendatang tanpa izin dan kerakyatan di Sabah.

Tidak perlulah kita ulas satu persatu janji-janji tersebut di sini kerana kebanyakannya telah pun dibincangkan dari segi logik dan praktikalnya oleh beberapa pemimpin UMNO di dalam media perdana.

Melihat dari gelagat pemimpin PR yang umpama beruk sarkas dengan mentaliti yang juga sama dengan binatang itu yang tidak mampu berfikir, sudah cukup untuk kita buat kesimpulan yang PR tidak berupaya langsung untuk menunaikan janji mereka.  Jangan pula kita terkejut jika mereka tidak berniat pun untuk menunaikan janji-janji tersebut.

Segala janji itu hanyalah janji politik, janji pilihan raya atau janji undi semata-mata.

Satu-satunya yang boleh dijanjikan akan berlaku dalam masa 100 hari pemerintahan PR, sekiranya mereka berjaya mendapat mandat menjadi kerajaan ialah, huru-hara.  

Dalam 10 hari pertama pemerintahan PR, kita akan melihat perbalahan mengenai jawatan TPM antara PAS dan DAP dan mungkin PKR sendiri.  Tidak mustahil jawatan PM juga akan menjadi rebutan di mana ada pihak yang akan mempertikaikan kekuatan parti dan pengalaman masing-masing untuk jawatan tersebut.  

Dalam masa 30 hari, pemimpin PAS kemungkinan besar akan mengalah untuk jawatan tertinggi dan ini akan menimbulkan ketidakpuasan hati di kalangan penyokong mereka.  Bagaimanapun, tahap kekecohan yang berlaku tidak dapat dijangka.  Kemungkinan demonstrasi ganas tidak dapat diketepikan.

Seterusnya, dalam masa 45 hingga 60 hari, PR mungkin berjaya mengawal kekecohan ini dan akan cuba fokus ke arah pentadbiran negara.   Di peringkat ini, proses penyerapan pluralisme iaitu kesamarataan agama akan mula menyerlah.  Di celah-celah itu akan ada juga tekanan yang kuat untuk menjadikan Malaysia negara republik.  Hak-hak Melayu akan digadai secara halus sehingga PAS tidak sedar. 

Rakyat, terutamanya Melayu akan mula bangkit menentang pluralisme agama, penghapusan hak Melayu serta penubuhan negara republik.  Tahap kekecohan dijangka buruk sehingga memaksa Akta ISA yang baru sahaja dihapuskan oleh PR, diperkenalkan semula dengan menggunapakai nama baru.

80 hari kemudian, akan ada pemimpin PAS yang membuka mata sedikit setelah melihat agama dan bangsanya dilelong lalu bertindak keluar parti.  Satu kerjasama akan terbentuk antara bekas pemimpin PAS dengan UMNO untuk mempertahankan bangsa dan agama.

Melihat Melayu bangkit secara tiba-tiba, Anwar akan bermain wayang lagi dan cuba memulihkan sokongan dengan mengambil hati Melayu dan mula memberi kata dua kepada DAP.

Di ketika ini, DAP akan membongkar semula kes liwat Anwar lengkap dengan segala bukti lalu menyumbat Anwar kembali ke penjara.

100 hari kemudian dan seterusnya Malaysia akan benar-benar huru-hara dengan penyokong Anwar yang merusuh dan bangsa Melayu yang marah.  Lalu Anwar akan mencuba sekali lagi meminta kuasa besar masuk campur sepertimana sebelumnya dengan harapan dia akan dilantik menjadi PM kembali jika berjaya bebas kembali.   

Namun, hubungannya dengan kuasa besar terbatas kerana pemerintahan diktator dan chauvinis DAP tidak mungkin memberi kelonggaran dan keistimewaan kepadanya untuk berhubung dengan dunia luar dari dalam penjara sepertimana UMNO/BN.

Kerosakan dan kemusnahan yang berlaku dalam 100 hari pemerintahan PR dijangka terlalu teruk dan tidak mungkin dapat diperbaiki lagi dalam 100 tahun yang akan datang.

Segala syarikat GLC akan diterajui oleh kaum Cina dan dalam masa 1 – 2 tahun kemudiannya, tidak akan ada satu pun bangsa Melayu yang menjawat walaupun jawatan Pengurus rendah di syarikat-syarikat tersebut. 

Kaum Melayu akan terpinggir dengan ketiadaan kuota bumiputera, hak istimewa dan Raja-raja.   Tanah-tanah Melayu akan dirampas dan Melayu akan dihalau ke pinggir hutan sepertimana slogan DAP ketika 13 Mei 1969.

Melayu PAS dan PKR yang buta tuli akan tetap bersorak gembira.  Melayu UMNO pula terpaksa membina semula landasan perjuangan nenek moyang dahulu kala.   Perjuangan yang pastinya lebih perit dan lebih sukar dari sebelumnya.  Anak-anak dan cucu kita pula tidak tahulah apa nasib mereka di tanah air sendiri di ketika itu.

Inilah gambaran 100 hari pemerintahan PR di Malaysia.  Pejamkan mata, dan fikirkan secara terbuka.  Ia bukan mustahil malah ia berkemungkinan yang amat besar akan menjadi nyata.   Minta dijauhkan Allah S.W.T!

Lanjut di sumber di SINI.

Baca, faham, selidiki dan sebarkan kpd rakan-rakan supaya kita tidak mudah terpedaya dgn taktik kotor Pakatan Penipu. Sayangi Malaysia kerana hanya Malaysia bumi milik kita!

4 comments: